Bij HomeServe Belgium (hierna genaamd “HomeServe”) zijn wij ervan overtuigd dat uw privacy beschermen even belangrijk is als zorg dragen voor uw woonomgeving en, bijgevolg, zetten wij alles in het werk om toe te zien op de vertrouwelijkheid van uw Persoonsgegevens en om ze, in alle transparantie, te gebruiken.
De doelstelling van dit privacy-beleid is, dus, om u duidelijk te informeren over de manier waarop uw gegevens door HomeServe worden gebruikt, de veiligheidsmaatregelen die wij ten uitvoer leggen om de integriteit en vertrouwelijkheid ervan te verzekeren en de rechten waarover u beschikt om het gebruik van uw gegevens te controleren.
In het kader van de ontwikkeling van onze website en de tenuitvoerlegging van nieuwe reglementaire normen, kunnen wij ertoe gebracht worden om het privacy-beleid te wijzigen. Wij verzoeken u, dus, om daarvan regelmatig kennis van te nemen.
De Persoonsgegevens die wij verzamelen en verwerken worden door HomeServe, als verwerkingsverantwoordelijke, beheerd.
Sommige verwerkingen maken het voorwerp uit van een gezamenlijke verantwoordelijkheid, met name deze betreffende onze relatie met onze Verzekeraars. In dat geval wordt HomeServe aangesteld als verantwoordelijke voor het beheer van de rechten van de betrokken personen, alsook als verantwoordelijke voor elke kennisgeving aan de Gegevensbeschermingsautoriteit.
Tenslotte, kan HomeServe optreden als onderaannemer in het kader van de terbeschikkingstelling aan een partner van haar netwerk van erkende dienstverleners.
Binnen de vennootschap HomeServe worden de naleving en tenuitvoerlegging van de toepasselijke bepalingen inzake bescherming van Persoonsgegevens opgevolgd door onze afgevaardigde voor gegevensbescherming of data protection officer.
Voor elke vraag betreffende het gebruik van uw Persoonsgegevens door HomeServe, verzoeken wij u het huidig privacy-beleid te lezen en, indien u bijkomende informatie nodig heeft, onze afgevaardigde voor gegevensbescherming te contacteren via de volgende contactgegevens: per brief, ter attentie van de DPO HomeServe – Klantendienst – Manhattan Center – Avenue du Boulevard 21 / 5 -1210 Brussel of per e-mail aan privacycontact@homeserve.be
De verwerking is een bewerking, of een geheel van bewerkingen, die betrekking hebben op Persoonsgegevens, welke ook het gebruikte werkwijze is (verzameling, invoer, structurering, bewaring, aanpassing, wijziging, extractie, raadpleging, gebruik, mededeling door overdracht of verspreiding of elke andere vorm van terbeschikkingstelling, vergelijking), al dan niet geïnformatiseerd. De papieren bestanden komen ook in aanmerking.
De Persoonsgegevens zijn inlichtingen die toelaten om u, hetzij rechtstreeks, hetzij onrechtstreeks, te identificeren. Het kan, met name, gaan om uw naam, voornaam, adres, telefoonnummer of e-mailadres, maar eveneens het IP-adres van uw computer, bijvoorbeeld, of de informatie die verband houdt met uw surfgedrag op onze website.
HomeServe verwerkt de persoonsgegevens van de personen waarmee wij een relatie hebben, willen of gehad hebben, met name, een klantenrelatie, commerciële relatie of samenwerkingsrelatie. Het betreft dus:
HomeServe kan uw Persoonsgegevens rechtstreeks verzamelen:
HomeServe kan uw Persoonsgegevens onrechtstreeks verzamelen bij gespecialiseerde partners en dienstverleners, met name via:
Lijst van de categorieën Persoonsgegevens die verzameld kunnen worden:
De verzameling van sommige van die inlichtingen kan facultatief zijn.
De bewaartermijn van de door HomeServe verwerkte persoonsgegevens varieert naargelang de gebruiken, de in aanmerking genomen documenten en volgens de wettelijke verjaringstermijn .
Aldus, worden de Persoonsgegevens, in het kader van het beheer van de contractuele relaties tussen de Klant en HomeServe, bewaard gedurende de volledige duur van onze contractuele relaties, evenals daarna, volgens de toepasselijke verjaringsregels, d.w.z., ten hoogste tien jaar na de beëindiging van onze commerciële relatie. De boekhoudkundige gegevens worden, trouwens, zeven jaar bewaard.
HomeServe bewaart uw Persoonsgegevens voor doeleinden van commerciële prospectie gedurende een maximumtermijn van twaalf maanden, vanaf hun verzameling of ons laatste contact (verzoek tot inlichtingen of documentatie, bijvoorbeeld), voor een prospect en tijdens drie jaar, vanaf de beëindiging van de commerciële relatie, voor een Klant.
Na die termijnen mag HomeServe opnieuw met u contact opnemen om kennis te nemen of u commerciële oplossingen verder wenst te blijven ontvangen. Bij gebrek aan een positief en uitdrukkelijk antwoord zullen uw Persoonsgegevens worden verwijderd.
Wanneer een persoon zijn recht van bezwaar wenst uit te oefenen ten opzichte van de commerciële prospectie, wordt de informatie die toelaat om zijn bezwaar in aanmerking te nemen gedurende vijf jaar, vanaf de uitoefening van het daaraan verbonden recht, bewaard.
Wat betreft de gegevens van bankkaarten, bewaart HomeServe de bankgegevens van haar Klanten niet. Onze Dienstverlener beheert voor rekening van HomeServe de transactiegegevens overeenkomstig de meest strikte veiligheidsregels die van toepassing zijn in de sector van de onlinebetalingen via het gebruik van de versleutelingsprocessen.
Voor de telefonische oproepen worden de mededelingen met u gedaan opgenomen ter gelegenheid van: (i) de afsluiting van een Verzekeringsovereenkomst, (ii) oproepen betreffende het beheer van schadegevallen om de behoeften aan bijstand en interventies te lenigen, (iii) alsook voor het beheer van klachten, en dit voor bewijsdoeleinden tijdens een duur van tien jaar voor de afsluitingen en het beheer van schadegevallen en zeven jaar, vanaf de telefonische registratie, voor het beheer van klachten.
Bovendien, kunnen wij eveneens alle categorieën van telefoongesprekken voor doeleinden van steun aan de opleiding van het personeel, de beoordeling en verbetering van de kwaliteit van onze diensten bewaren en dit tijdens een duur van zes maanden, vanaf de opname.
Wat betreft de Cookies (trackers en webbakens) bedraagt de geldigheidsduur van de cookies van derden ten hoogste dertien maanden. Wat betreft de cookies geplaatst door HomeServe, bedraagt de geldigheidsduur drie maanden.
De Persoonsgegevens die wij verwerken, zijn, volgens de doelstellingen die wij nastreven, gerechtvaardigd omwille een van de volgende rechtsgronden :
Noodzakelijk voor de uitvoering van de Verzekeringsovereenkomst die u heeft afgesloten
Om bewerkingen uit te voeren met betrekking tot het beheer van de contractuele relatie, te weten:
Noodzakelijk voor de uitvoering van de Verzekeringsovereenkomst die u heeft afgesloten
Om de conformiteit te garanderen aan de wetgeving en toepasselijke reglementering wat betreft, in het bijzonder:
Onderworpen aan uw toestemming
Voor doeleinden van wettig belang
Om bewerkingen uit te voeren met betrekking tot de prospectie (voorstel van aanbiedingen en diensten, enz. …) voor onze Klanten of ex-Klanten en, met name:
Bij de raadpleging van de website of het gebruik van een applicatie worden cookies geplaatst op uw werkstation (computer, tablet of mobiele telefoon) en, aldus, aanvaardt u het gebruik van cookies en webbakens die noodzakelijk zijn in het kader van de verstrekking van de op de website aangeboden diensten, alsook voor de verbinding tot de pagina’s van onze website.
Bepaalde cookies uitgegeven door HomeServe of derde vennootschappen zijn onderworpen aan uw toestemming en kunnen eveneens worden geïnstalleerd voor:
Het gebruik van cookies is zeer frequent op het internet. Niettemin, heeft u de mogelijkheid om, op elk ogenblik, op de website in het gedeelte “Beheer van cookies” bezwaar te maken tegen het gebruik van niet-essentiële cookies of door de voorkeuren van de internetbrowser te configureren, zodat cookies niet meer worden aanvaard.
U vindt meer informatie in ons Cookiebeleid.
De Persoonsgegevens die u ons meedeelt, kunnen, in voorkomend geval, het voorwerp uitmaken van een verwerking door:
De onderaannemers en hun werknemers, handelend voor rekening van HomeServe in het kader van een overeenkomst, en meer bepaald:
Overdracht buiten de EU – HomeServe begunstigt de overdracht van uw Persoonsgegevens binnen de Europese Unie of in landen erkend door de Europese Commissie als landen die een gepast beschermingsniveau van uw Persoonsgegevens waarborgen. HomeServe doet ook verwerkingen buiten de Europese Unie, maar schikt zich naar de geldende reglementering door alle vereiste procedures toe te passen om de garanties te bekomen die noodzakelijk zijn voor de beveiliging van dergelijke overdrachten, zoals de implementering van standaard contractuele clausules gevalideerd door de Europese Commissie.
U beschikt over het recht om de toegang te vragen tot uw Persoonsgegevens, hun rechtzetting of wissing te vragen, alsook over het recht de beperking van de verwerking te vragen of u te verzetten tegen de verwerking. U kunt eveneens een bewijs van toestemming vragen, maar eveneens, op elk ogenblik, uw toestemming intrekken, met name opdat uw Persoonsgegevens niet meer het voorwerp zouden uitmaken van commerciële prospectie per e-mail.
In het geval dat u van oordeel zou zijn dat het gebruik van uw Persoonsgegevens door HomeServe een inbreuk zou vormen op de regels ter bescherming van persoonsgegevens, kunt u een klacht indienen bij de GBA, hetzij per brief, ter attentie van de Gegevensbeschermingsautoriteit, Drukpersstraat, 35 te 1000 Brussel, hetzij via een formulier op hun website: https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/burger/acties/klacht-indienen.
U beschikt eveneens over het recht om algemene of bijzondere richtlijnen vast te leggen betreffende het lot van uw Persoonsgegevens in geval van overlijden. De bijzondere richtlijnen kunnen worden geregistreerd bij de verwerkingsverantwoordelijke. De algemene richtlijnen kunnen worden geregistreerd bij een gecertificeerde digitale derde vertrouwenspersoon. U heeft de mogelijkheid om op elk ogenblik die richtlijnen te wijzigen of verwijderen.
U kunt uw verschillende verzoeken richten aan het volgende adres: HomeServe – Klantendienst – PB 10001 1000 Brussel of per e-mail aan customerinfo@homeserve.be. Uw verzoeken zullen, in voorkomend geval, vergezeld moeten zijn van een kopie van een identiteitsbewijs en zullen door onze diensten op korte termijn worden behandeld.
HomeServe implementeert alle standaardpraktijken van de industrie en veiligheidsprocedures om elke inbreuk op uw Persoonsgegevens te voorkomen.
Alle informatie die u ons meedeelt, wordt opgeslagen op beveiligde servers in onze lokalen en bij onze technische dienstverleners die een gelijkaardig eisenniveau waarborgen.
Wanneer de overdracht van Persoonsgegevens noodzakelijk en toegelaten is, vergewist HomeServe zich ervan dat die derden voldoende garanties bieden om een gepast beschermingsniveau te waarborgen.
Overeenkomstig de reglementering over de gegevensbescherming, verbindt HomeServe zich ertoe om, in geval van inbreuk, die inbreuk mee te delen aan de bevoegde toezichthoudende autoriteit, en wanneer dit vereist is, aan de betrokken personen